Romale, Romuli samo to reci mi..

Pošto smo ovog leta zbog poslovnih obaveza bili sprečeni da odemo na neki poduži odmor, (ne čujete da plačem trenutno 😃) skoknuli smo na jedan brzinski obilazak naših komšija u Timočkoj krajini. Dobro došli u rodni grad našeg najpoznatijeg glumca, “kralja humora i improvizacije”, po čijem imenu je nazvano gradsko Narodno pozoriše, kao i manifestacija “Dani Zorana Radmilovića. Pa naravno da znate o kome pričam, o čuvenom Radovanu III.  “On mene pita šta sam čit'o... Mene pita šta sam čit'o? Da li mi je utisak varljiv ili ne, on mene pita šta sam čit'o? Ja bio član biblioteeeke godinu dana… Godinu dana bio član biblioteke, on mene pita šta sam čit'o, imao člansku kartu biblioteeeke.. ”  Nego, dobro došli u Zaječar! 😊

Zaječar se nalazi na oko 100 km od Kladova, a od granice sa Bugarskom deli ga svega 10 km. U neposrednoj blizini grada nalazi se mnoštvo lokaliteta od istorijske važnosti, a mi smo posetili neke od njih. Ovde su rođena čak tri rimska imperatora Galerius, Maximinus i Licinus. O zadužbini cara Galerija nešto kasnije.

Kroz Zaječar protiču Crni i Beli Timok koji se ulivaju u jednu i čine Veliki Timok. Na Crnom Timoku nalazi se poznata Popova plaža sa plažnim mobilijarom i brojnim sadržajima za decu i odrasle, parkovi sa terenima i po koji restoran. Bile su mi jako zanimljive one uvrnute staze sa preprekama za ljubitelje rolera. Setih se, kako sam i sama nekada bila vešt “vozač”. Sada bih se verovatno sva polomila.😃 No, da nastavimo. 

Snalaženje po gradu je jako jednostavno, stvarno, ništa lakše.. ako slušate isključivo sebe. Pošto smo verovatno jedini ljudi koji su uspeli da se pogube i na plus trista dva'es' šest stepeni (namerno napisano slovima) išli zaobilaznim putevima do plaže. Usput naleteli i na Zaječarsku pivaru, fabriku sada u vlasništvu Heinekena.. Pivopije bi se verovatno obradovale. Meni, koja sam bez kapi vode krenula u obilazak.. hmmm ne! Pouka priče.. Ne slušati nikad muškarca bez navigacije, pa makar to bio i muž. 😃

Nakon kratkog predaha u smeštaju, otišli smo sa prijateljima na ručak, u čuveni restoran “Kod Mede”. Kafanica sva u drvetu ušuškana u jednoj uličici sa dosta ograničenim prostorom. Bez obzira, mogu vam reći da je za svaku preporuku. Hrana je vrhunska!

A ne rekoh vam ja nešto više o našem smeštaju. Pošto je vremena za pretragu bilo jako malo, prvo što mi se ukazalo na booking-u, ja sam rekla.. može! Ispostavilo se da smo “uboli” onako iz prve sjajan smeštaj. “Family Apartments” sa novo otvorenom picerijom u prizemlju, bio je prava stvar. I što je najvažnije, pogotovo za nas koji bi samo da špartamo, za svega par minuta hoda udaljeni ste od centra grada. Odmah da vam kažem, ovo nije plaćena reklama. Ali u moru internet prevara i ono već viđeno “pa ovo nije kao sa slika”, ovo je bilo “e baš je to”! Čak i bolje.. brutalno pedantan, čist i jako udoban apartman u koji ćemo se sigurno ponovo vratiti.

Kao što rekoh, od smeštaja do centra grada vas deli jedno 10ak minuta hoda. Centar grada je jako lepo uređen, sa mnoštvo radnji, restorana i jednim parkićem sa fontanicom koji mi se, zbog zelenila i cveća u obliku srca, posebno dopao. Preko puta se nalazi zgrada Narodnog muzeja, koja je sagrađena 1927., dok je sam muzej osnovan 1951.godine. U njemu se, na dva sprata, nalaze preko 800 eksponata, od čega su pojedini muzejski predmeti od svetskog značaja. S obzirom da smo kasno stigli, posetu muzeju smo ostavili za neki drugi put.



Južno od grada, nalazi se brdo Kraljevica sa istoimenim spomen parkom. Okruženo četinarskom šumom, Kraljevica je, koliko sam saznala, omiljeno izlet mesto Zaječaraca. Na ovom mestu se održava čuvena manifestacija “Zaječarska gitarijada” koja svake godine okuplja strane i domaće izvođače. U parku se nalaze sportsko-rekreativni sadržaji, trim i ski staze, sportski tereni, spomenici palim borcima i mnogi drugi lokaliteti od istorijske važnosti. Kako se u ovo doba godine užasno patim sa alergijama, nisam želela da rizikujem i upropastim sebi dan, te je poseta brdu Kraljivica ostala za neki naredni put. Vremena malo, a obilazaka jako puno!

Na večeru su nas prijatelji odveli u poznati “Irish Pub” u centru grada, čiji me je ambijent totalno oduševio. Toliko smo puta dolazili u Zaječar, a ovo nam je prvi put da smo bili ovde. Možda zato što je lokal uvučen i ušuškan tako da nije baš nešto vidjen sa ulice, ali svakako morate posetiti. Rekao bi čovek da smo prilikom ove posete samo kafane obilazili, ali čovek mora nešto dobro i jesti. Slažete se, zar ne? 😊 Pa eto predloga… Nego, da nastavim.

Ono što je na mene ostavilo najveći utisak, prilikom ove kratke posete Zaječaru, jeste Galerijeva carska palata, čuvena Romuliana. Pod punom ratnom opremom, sa maskom na licu i foto drangulijama u rukama, bili sam spremni za obilazak. Ambrozijo, ne možeš mi ništa! Idem, pa makar me posle hitna skupljala u komadima.😃 Ovo se ne sme propustiti!

Kažu da svi putevi vode u Rim.. Pa ne morate ići baš toliko daleko, verujte mi. I nije mi prvi put da vas vodim putevima rimskih legionara i careva.. i to u Srbiji! Fantastično! 😊


Kasnoantička palata Romuliana (slovenski Gamzigrad) nalazi se na svega 11 km od Zaječara i dobila je ime po Romuli, majci cara Galerija. Zanimanje za ovaj rimski lokalitet krenuo je tek pedesetih godina, te su prva arheološka istraživanja Gamzigrada započeta tek 1953.godine. Tokom prvih godina istraživanja nagađalo se kome je pripadala, verovalo se čak da se radi o spomeniku rimske vojne arhitekture. Međutim, nakon otkrivanja luksuzne građevine sa mozaičkim podovima, te nedugo zatim i galerije, i niše sa skulpturama i reljefima, bilo je jasno da su bili u zabludi.

Godine 1984., nakon pronalaska velikog bloka od tufopeščara, fragment arhivolte sa uklesanim natipsom Felix Romuliana, bilo je jasno da se radi o caru Galeriju i njegovoj palati. Iako smo lokalitet samostalno istraživali i obilazili, nismo propustili sjajnu priču lokalnog vodiča koji nas je sproveo kroz istoriju palate, njene namene i načine na koje iskopana i istraživana. 

U jednom delu lokaliteta, pod tremom, možete videti nekadašnji izgled Romuliane koja je verno prikazana u vidu makete. U blizini se nalazi štand na kome smo kupili i suvenire po jako pristupačnim cenama. 

Dok smo obilazili ostatke palate, prolazili pored grandioznih stubova, sa mermernim podovima, na trenutak smo pomislili da smo zalutali u nekom drugom vremenu. Iz maštarija me je par puta trgao škljocaj aparata turista koji su, kao i mi uostalom, bili fascinirani ovim mestom. Dok sam fotografisala, pažnju nam je privukla jedna građevina na brdu. Od vodiča smo saznali da se na tom mestu, na oko 1 km udaljenosti, nalaze sakralni objekti gde su car Galerije i njegova majka Romula bili sahranjeni i uvršćeni u bogove.

Neću vam puno detaljisati o palati, nešto ipak želim da sačuvam za sebe i ostavim prostora da i sami otkrijete. Kažu da slika govori više od hiljadu reči.. Pa nadam se da će vas baš moje fotografije inspirisati da, ukoliko još niste, obavezno posetite ovaj istorijski lokalitet.

Ono što je važno napomenuti jeste da je letnje radno vreme, od maja do oktobra, od 08-20h, dok je zimi od 08-16h. Cena ulaznice je svega 300 din. a ukoliko želite da posetite i Narodni muzej u Zaječaru, na ovom mestu možete kupiti kartu i za tu posetu i, samim tim, ostvarite veliki popust. Sjajno! I još jedan savet.. Ne idite u obilazak kao ja na plus 600 stepeni. Ne obilazite tad, tako vam Boga. Pomislićete, usled letnje žege, da ste se stvarno teleportovali hiljadama godinama unazad. Pazite šta sam rekla! Mada, kad malo bolje razmislim.. to možda i nije tako loša ideja.😊

Ne sumnjam da Zaječar i okolina nude još svašta nešto za obilazak. Verujem da nismo posetili ni pola, ali obzirom da smo bili jako ograničeni vremenom, priliku za istraživanje ćemo nadam se imati vrlo uskoro. Ipak smo blizu, šteta bi bila. Ih, zamislite, teško Ivanu na putovanje naterati. 😊
















Comments

Popular posts from this blog

Zlatibore pitaj Taru..

Opraštam ti Zlatiborske zore